کولتیواتورچیست؟

کلتیواتورچیست؟

کولتیواتور دستگاهی است که به منظور خاکورزی ثانویه در زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود.
البته به تراکتورهای دو چرخی که روتیواتور بر روی آن‌ها نصب شده یا تیلرهایی که به جای چرخ تیغه بر روی آن‌ها نصب می‌شود نیز کولتیواتور گفته می‌شود که بیشتر در باغات، مزارع کوچک و باغچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در این مقاله منظور ما از واژه کولتیواتور دستگاهی است که به صورت دنباله بند به اتصال سه نقطه تراکتور وصل می‌شود که این دستگاه با نام‌های هرس، رنده، پنجه‌‌غازی نیز شناخته می‌شود.

دستگاه کولتیواتور از:

یک شاسی ثابت و پایه‌های دستگاه در سه نوع ثابت، فنری و کویلی ساخته می‌شود.
کولتیواتور پایه ثابت برای زمین‌های بدون سنگ و ریشه درخت استفاده می‌شود چون پایه به صورت ثابت است البته برای جلوگیری از شکستن پایه در برخورد احتمالی با سنگ یا هر جسم دیگر روی هر پایه پین برشی نصب شده است که پس از برخورد پین برشی شکسته شده و برای استفاده مجدد پین جدید نصب می‌شود.
کولیتواتور با پایه کویلی برای زمین‌هایی است که احتمالا سنگ دارند استفاده می‌شود و پایه به حالت فنری ساخته شده که پس از برخورد به حالت اول بر می‌گردد ولی این نوع از کولتیواتور برای زمین‌های خیلی سنگلاخی مناسب نیست.
برای زمین‌های سنگلاخی و سنگی از کولتیواتور فنر‌دار استفاده می‌شود که بالای پایه کولتیواتور دو عدد فنر لوله‌ای قرار گرفته که پس از برخورد با سنگ فنر جمع شده و بعد از گذشتن از روی سنگ فنر به حالت اولیه بر می‌گردد و پایه در جای خود قرار می‌گیرد.
در زمین‌های دیم پس از انجام شخم اولیه برای تسطیح زمین و خورد کردن کلوخ از کولتیواتور استفاده می‌شود.
همچنین در زراعت‌های آبی در خاکورزی (عملیات) ثانویه استفاده می‌شود.
دستگاه کولتیواتور در خاکورزی ثانویه خلل و فرج خاک را حفظ کرده و از سفت شدن و کلوخه‌ای شدن خاک جلوگیری می‌کند. همچنین زمانی که از دستگاه‌های دیسک یا لندلور استفاده می‌شود برای بازیابی خاک از کولتیواتور استفاده می‌شود.
بیلچه‌های کولتیواتور در دو نوع قلمی و پنجه‌غازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نوشته شده توسط حسین توکلی کارشناس کشاورزی

  نظرات