بیماری های گوجه فرنگی و کنترل شیمیایی آنها

توجه⇐تمام سموم نامبرده در وب وسایت رسمی فارمر آنلاین موجود وقابل سفارش می باشند.

آفات مهم گوجه فرنگی

الف:سفیدبالک ها:

سفیدلالک پنبه بانام علمی Bemisia tabaciومگس سفید گلخانه ای با نام علمی Trialeurodes vaporariorum ازآفات مهم محصولات زراعی و زینتی از جمله گوجه فرنگی محسوب می شود.این آفات به صورت مستقیم از طریق مکیدن شیره گیاهی باعث ضعف و اختلال دررشد گیاهی می گرددو به صورت غیرمستقیم نیز با انتقال بیماری هایی ویروسی  منجر به خسازت به گیاه می گردد.همچنین در اثر تغذیه سفید بالک هاعسلک تشکیل می شود که این عسلک  ها بستر مناسبی برای  تشکیل ورشدقارچ سیاه رنگ فوماژین را فراهم می آورند.قارچ فوماژین منجر به کاهش سطح سبز ودرنتیجه  ایجاد اختلال در عملکردگیاه می شود.

سفید 35205 1

سفیدبالک

کنترل شیمیایی:

جهت مبارزه با این آفات می توان از سمومی مانند:استامی پرایدبا نسبت 250گرم در هکتارویا دی کلروورمس با نسبت 2-1/5لیتر درهکتار استفاده نمود.ترکیب آبامکتین 5/. درهکتار+کلوفنتزین 5/. در هکتار+پارومی اس2درهکتارمیتواند در کنترل این آفت موثرباشد.لازم به ذکر است که برای استفاده از این ترکیب  دمای گلخانه ای 18تا30درجه سانتی گراد باشدودماهای بالاتر از 30درجه سانتی گراد ممکن است سبب گیاهسوزی شود.

استامی پراید:

استامی پراید حشره کشی از گروه نئونیکوتینوئیدها می باشد که در کنترل آفاتی مانند:شته هاتریپس ها وپروانه هاموثراست.استامی پرایدحشرات  مقاوم به گروه های ارگونوفسفات،کاربامات وپایروتئیدهای مصنوعی رابه خوبی کنترل می کند.

میزان مصرف:250گرم درهکتار

آبامکتین

آبامکتین کنه کش و حشره کشی بااثرتماسی وگوارشی وفعالیت سیستمیک محدوداز گروه آورمکتین می باشد.روی حالات متحرک کنه ها اثردارد،کنه ها زا سریع بی حزکت می کند ولی مرگ آنها ممکن است سه تا پنج روز طوب بکشد.

میزان مصرف:600سی سی درهکتار

دی کلرووس 

حشره کشی ازگروه ارگانوفسفات ها می باشدکه داراری اثرظربه ای شدیدودوره کوتاه مدت محافظتی 2تا 5روز است.بهترین نتیجه از مصرف این حشره کش  زمانی حاصی می شود که دمای محیط 15تا25درجه وهدف مورد نظر نسبتا خشک باشد.

دی کلرووس ازطریق بخار موثربوده وتاثیری روی تخم حشره ندارد.از کاربرد آفتکش های دیگر به خصوص فرمولاسیون های گوگرد داریک روز قبل و بعداز سمپاشی با این حشره کش بلید خودداری نمود.

میزان مصرف:2تا1/5لیتردرهکتار

ب:پروانه مینوزگوجه فرنگی

پروانه مینوز گوجه فرنگی با نام علمی Tuta absolita یکی از آفات مهم گوجه فرنگی می باشدکه ازتمتی قسمت های هوایی میزبان تغذیه می کند.پروانه مینوز گوجه فرنگی در وهله اول از برگ ها وساقه تغذیه می کند که از مهم ترین نشانه های قابل مشاهده این آفت وجود دالان های در بین بافت  برگ ها می باشد.در مرحله میوه دهی نیز این آفت به میوه گوجه فرنگی خسارت میزندوبا ایجاد حفرات یا کانال هایی درون میوه  که بافضولات لاروی آغشته است موجب کاهش بازار پسندی و همچنین فسادمیوه می گردد.

گوجه فرنگی

مینوزگوجه فرنگی

مینوز گوجه فرنگی

پروانه مینوز گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل مینوز گوجه فرنگی می توان از ایندوکساکارب 250تا200سی سی درهکتار،ایکمیداکلوپراید250سی سی درهکتار،یا ژوپیتر بانسبت 150تا100سی سی درهکتارویا آبامکتین 600 سی سی درهکتار استفاده نمود.

ایندوکساکارب

حشره کشی غیرسیستمیک با اثرتماسی وگوارشی از گروه اکسادیازین می باشد.این سم بیشتر روی لاروی شب پره ها موثراست ومناسب ترین زمان سمپاشی زمانی است که آفت در مرحله  لاروی سن یک است.برای جلوگیری از ایجاد مقاومت،توصیه می شود ایندوکساکراب را در تناوب با یک حشره کش پایروتئید یا کاربامات استفاده نمود.

میزان مصرف:250تا200 سی سی درهکتار

ژوپیتر

ژوپیترسی اس،لامبداسای هالوترین 10./.سوسپانسیون کپسولی (میکروکپسول)می باشد.لامبدا سای هالوترین حشره کشی غیر سیستمیک با اثرتماسی و وارشی از گروه پایروترویید ها است.این حشره کش دارای اثر ظریه ای شدید بوده که به سرعت در کوتیکول حشرات نفوذ کرده وسبب اختلال درسیستم عصبی،توقف تغذیه،اختلال  در فعالیت ماهیچه ها،فلج شدن ودر نهایت مرگ حشرات می گردد.

میزان مصرف:150تا100سی سی درهکتار

ایمیدکلوپراید

ایمیداکلوپرایدحشره کشی سیستمیک بااثرتماسی گوارشی وتاثیری طولانی مدت بوده  که متعلق به گروه نئونیکوتیدها می باشد.این حشره کش روی آفاتی که در برابرحشره کش هایمتعلق به گروه های دیگرمقاوم شده اندموثراست.برای جذب وحرکت حشره کش،رطوبت خاک و شرایط رشدی مناسب گیاه ضروری است.

میزان مصرف:250سی سی درهکتار

ج:کنه حنایی گوجه فرنگی

کنه حنایی گوجه فرنگی بانام Aculops lycopersici ld می باشد.ازعلائم بارز این آفت  نقره ای و برنزه شدن سطح زیرین برگ ها است.باتداوم تغذیه آفت بوته ها پژمرده شده،به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز درآمده وخشک می شوند.خسارت روی شاخ و برگ اغلب به صورت آفتاب سوختگی می باشد.خسارت آن روی میوه نیز به صورت توقف رشد دیده شده ومیوه های آلوده اغلب به صورت کمرنگ یا زرد تا سفید نقره ای دیدیده می شود.باتداوم تغذیه ساقه ها نیز به رنگ برنزی و حنایی درآمده واغلی از جهت طولی شکاف برمیدارند.

حنایی گوجه فرنگی

کنه حنایی گوجه فرنگی

حنایی

کنه حنایی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل کنه حنایی گوجه فرنگی می توان از مانکوزب 2کیلوگرم درهکتارویا بروموپروپیلات 750 سی سی درهکتاراستفاده کرد.

مانکوزب

مانکوزب قارچکشی تماسی بااثر حفاظتی و از گروه دی تیوکاربامات  ها می باشد.این قارچ کش در تقلیل جمعیت کنه ها نیز موثر است.از آلوده کردن آب های سطحی و نهرها با این مواد شیمیایی یا ظرف سم باید اجتناب کرد.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

د.کرم میوه گوجه فرنگی:

کرم میوه گوجه فرنگی بانام علمی Helicoverpa armigera می باشد.لاروهای جوان پس از خروج از تخم پارنشم برگ ورگ برگ ها را باقی می گذارد.قسمت عمده خسارت این آفت در اثرحمله لاروها به قسمت های بارور گیاه شامل:گل،غنچهفکپسول و میوه می باشد.آلورگی درمیوه های آلوده به صورت حفره های لاروی سیاه رنگی که داخل آنها مملواز فضولات  آفت است، دیده می شود.درمواردی نیز خسارت آفت بافسادمیوه ها تشدید می شود.

میوه گوجه فرنگی

کرم میوه گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل کرم میوه گوجه فرنگی می توان از ایندوکساکارب 250تا200سی سی در هکتار+تری کلرفن 2تا1کیلوگرم درهکتار وفوزالن 3تا2لیتردرهکتاراستفاده نمود.

تری کلرفن

تری کلروفن حشره کشی غیر سیستمیک با اثرتماسی و گوارشی از گروه آرگونو فسفات ها می باشد.این حشره کش اثر ظربه ای و فوری است.

میزان مصرف:به صورت طعمه مسموم3-2کیلوگرم در هکتار

فوزالن

فوزالن حشره کش وکنه کشی غیر سیستمیک با اثرتماسی گوارشی از گروه آرگونوفسفات ها می باشد.این سم از لایه کوتیکولی بافت گیاه عبور کرده،وارد بافت های گیاهی شده، در پوست میوه و کوتیکول برگ تجمع می یابد.وکمتر به داخل گیاه وارد می شود.

میزان مصرف:3لیتردرهکتار

بیماری های مهم گوجه فرنگی

الف:لکه موجی گوجه فرنگی

به این بیماری سوختگی زود رس گوجه فرنگی نیز گفته می شود.عامل بیماری لکه موجی گوجه فرنگی  قارچ Alternaria solari

می باشد.این قارچ ساقه ها،برگ ها ومیوه های گوجه فرنگی راآلوده می سازد.علائم این بیماری به صورت لکه  های قهوه ای با حاشیه زردروی برگ می باشد.روی ساقه های لکه  های ودر محل اتصال میوه به ساقه یا در محل زخم روی میوه ها لکه های سفت وسیاهی ایجادمی شود.

موجی

لکه موجی گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل بیماری لکه موجی گوجه فرنگی می توان از کلرتالونیل 2/13تا1/56کیلوگرم یا 2لیتر در هکتار استفاده کرد.

ب-سفیدک پودری گوجه فرنگی

عامل بیماری سفیدک پودری گوجه فرنگی قارچLevillula taurica ld  می باشد.بیماری به صورت نقاط یا لکه های سفید مایل به خاکستری روی سطح برگ ها وسایر قسمت های گیاه ظاهر می شوند.این لکه ها بارشد میسلیوم ایجاد میشوند.میوه دچار زخم آسیب دیده شده وتولید محصول کاهش پیدا می کند.شیوع بالای بیماری می تواند باعث از بین رفتن برگ ها،مستعد کردن میوه ها به آفتاب سوختگی و پوسیدگی های ثانویه شود.

پودری گوجه فرنگی

سفیدک پودری گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل  بیماری سفیدک پودری گوجه فرنگی میتوان از اکسی کلرورمس 3کیلوگرم درهکتار استفاده نمود.

اکسی کلرورمس

اکسی کلرورمس قارچکش و باکتری کش تماسی با اثرحفاظتی از گروه ترکیبات مسی می باشد.این سم علاوه بر خاصیت قارچکشی دارای خاصیت باکتری کشی نیز می باشد.

میزان مصرف:3کیلوگرم درهکتار

ج-لکه سیاه گوجه فرنگی

عامل بیماری لکه سیاه گوجه فرنگی قارچ Colletotrichum coccodes  می باشد.علائم بیماری به صورت لکه های کوچک حلقوی فرورفته روی میوه رسیده قابل دیدن هستند.اگر چه میوه سبز نیست آلوده می شود و این آلودگی های پنهان می تواند مشکلات جدی را پس از برداشت ایجاد کنند.درنهایت این بیماری باعث پوسیدگی میوه می شود.

سیاه گوجه فرنگی

لکه سیاه گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل لکه های سیاه گوجه فرنگی یا آنتراکنوز می توان از کروزکسیم متیل 200گرم در هکتاروکلرتالونیل 2/13تا1/56کیلوگرم درهکتار استفاده نمود.

میزان مصرف:20گرم در هکتار

د-پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی

عامل بیماری پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی قارچ Fusarium oxysporum می باشد.بایک بارآلوده شدن خاک با این قارچ،تاچندین سال پاتوژن درخاک باقی می ماند.دراین بیماری برگ های پایینی ومسن تر گیاه زرد و پژمرده شده ودرنهایت به کل گیاه سرایت می کند.این برگی وساقه های جوان وکوتولگی گیاه می شود.

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل پوسیدگی ساقه،طوقه و ریشه گوجه فرنگی می توان از تیوفانات متیل 600تا500گرم درهکتار استفاده کرد.

تیوفانات متیل 

تیوفونات متیل قارچکشی سیستمیک با اثر حفاظتی و معالج کر از گروه بنزیمیدازول هااست.این قارچکش از طریق ریشه وبرگ جذب و درگیاه منتقل میشود.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

ه-پوسیدگی ساقه،طوقه و ریشه گوجه فرنگی

عامل بیماری پوسیدگی ساقه،طوقه وریشه گوجه فرنگی قارچ Sclerotium spp می باشد.علایم روی ساقه اصلی یا شاخه های فرعی مشاهده می شود.این علائم از محل زخم  یا محل انشعاب شروع می گردد وبه خصوص در نزدیک سطح زمین مناطق آب سوخته ای بارنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره مشاهده می شوند.دراین بیماری ساقه پژمرده شده وگیاه به طور ناگهانی می میرد.علائم میوه و معمولا درآن قسمتی که باخاک در تماس است توسعه پیداکرده و سبب پوسیدگی آبکی ومتلاشی شدن میوه می شود.

کنترل شیمیایی

جهت کنترل پوسیدگی ساقه،طوقه وریشه گوجه فرنگی می توان از تیوفانات متیل 600تا500گرم در هکتار استفاده کرد.

ز-پوسیدگی ریشه و طوقه گوجه فرنگی

عامل پوسیدگی طوقه و ریشه گوجه فرنگی قارچ Phytophthora spp می باشد.درناحیه طوقه گیاه جراحاتی به رنگ قهوه ای تیره ظاهر شده که بافت آلوده استحکام خود را از دست می دهد.گیاه آلوده پژمرده شده وبرگ های پایین تر ساقه به طرف زمین خم می شوند.

ریشه و طوقه گوجه فرنگی

پوسیدگی ریشه و طوقه گوجه فرنگی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل پوسیدگی گیاهی یا طوقه گوجه فرنگی می توان از متالاکسیل 15کیلوگرم در هکتار و یا متالاکسیل + مانکوزب 2کیلوگرم در هکتار استفاده می شد.

متالاکسیل+مانکوزب

متالاکسیل با اثرحفاظتی و معالج از گروه آسیل آلانین و مانکوزب از گروه دی تیوکاربامات ها می باشد.

میزان مصرف:2کیلوگرم درهکتار

علف های هرز مهم گوجه فرنگی

علف های هرز هر ساله خسارت های سنگینی به مزارع گوجه فرنگی وارد می کنندوبنابراین کنترل علف های هرز در این محصول همواره نقش مهمی در بهره وری بیشتر در تولید گوجه فرنگ داردو یکی از راه های اصلی کنترل  علف های هرز گوجه فرنگی روش شیمیای و استفاده از غلف کش ها می باشد ولی باتوجه به حسایت گوجه فرنگی به بسیاری از علف کش ها ضروری است که در انتخاب علفکش ها برای کنترل علفهای هرز آن دقت کافی لحاظ گردد.

خروس

تاج خروس

تره

سلمه تره

سوروف

بندو

هفت بند

قیاق

تری فلوالین

 تری فلورالین علف کشی انتخابی و پیش رویشی  از گروه دی نیتروآنیلین می باشد.این علف کش روی علف های هرزی که درحال جوانه زدن هستند،موثربوده ولازم است به دلیل  داشتن تجزیه نوری بالا در کمتر از 30 دقیقه پس از سمپاشی تا عمق 5 سانتی متری باخاک مخلوط شود.کاربرد پیش کاشت تری فلورالین  در خیار موجب بروز خسارت  به محصول خواهد شد ولازم است  پس از انتقال گیاهچه ها (نشائ ها)به زمین اصلی ازاین علف کش استفاده نمود.

میزان مصرف:2تا3لیتردرهکتار

متری بوزین

متری بوزین علف کشی سیستمی وانتخابی از گروه تریازینون است.جذب از طریق ریشه ودرمواردی توسط برگ ها انجام می پذیردعلاوه براین قابل انتقال در آوندهای چوبی می باشد.بهترین زمان سمپاشی مرحله دوتا 4برگی علف های هرز است.این علف کش تنها در مراحل کوتیلدونی روی گراس ها موثرمی باشد.درشرایط هوای خشک و در صورت بالا بودن ماده آلی خاک تاثیراین علف کش کاهش می یابد.

میزان مصرف:یک لیتردرهکتار

هالوکسی فوپ متیل

هلوکسی فوپ آرمتیل استرعلف کشی از گروه آریولوکسی فنوکسی پر.پی.نات است.جذب این علف کش از طریق برگ وریشه با قابلیت انتقال  محدود در گیاه می باشد.این علف کش در زمان رشد سریع گیاه و شرایط بدون تنش بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

میزان مصرف:یک لیتر درهکتار

کلتودیم

کلتودیم علف کش سیستمیک از گروه سیکلوهگزان دیون است.این علف کش جهت کنترل علف های هرز باریک برگ ودر مرحله 2تا4 برگی ودر زمانی که ارتفاع  علف های هرز3تا15سانتی متر است به کار میرود.این لف کش نباید در شرایطی که مزرعه تحت تنش آبی است مورداستفاده قرارگیرد.اختلاط کلتودیم با بنتازون توصیه دنمی گردد.

میزان مصرف:8./تا1لیتردرهکتار

  نظرات