انواع سموم کشاورزی

  • تاریخ انتشار : 1396/08/24
  • دسته بندی : خدمات ما
  • نظرات : 0

سموم کشاورزی و دفع آفات

سموم کشاورزی موادی به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت‌ها به کار می‌روند. بعضی از این آفتها که مورد علاقه انسانها نیستند، حشرات، علفهای هرز و میکروب‌هایی هستند که گیاهان را از بین می‌برند. هر کدام از سموم کشاورزی تولید شده دارای اثرات بیولوژیک خاص هستند که ممکن است روی آفات، بیماری ها و علف های هرز مؤثر باشند.

bacteria turn off plant genes help parasites destroy billions dollars crops every year.1280x600 1030x483 1

کاربرد سموم مختلف در کشاورزی

• با توجه به رشد روز افزون جمعیت نیاز به تولیدات کشاورزی و مواد غذایی در جهان روز به روز بیشتر می شود. و این در حالی است که هر سال مقادیر زیادی از گیاهان زراعی و حاصل دسترنج کشاورزان زحمت کش در مزرعه و یا انبار مورد هجوم حشرات زیان آور عوامل بیماری زا و علف های هرز قرار می گیرند از این رو حفاظت گیاهان مورد کشت از گزند عوامل مخرب روز به روز اهمیت ویژه ای پیدا می کند .

• قدمت مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری های گیاهی به بیش از هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد . هومر شاعر یونانی در حدود ۱۰۰۰سال پیش از میلاد مسیح در مورد کنه کشهای گوگردی و خاصیت تدخینی آنها مطالبی را نوشته است.

بطور کلی می توان توسعه و تولید سموم آفت کش را به چهار دوره تقسیم کرد :

• دوره اول : تا پیش ازکشف حشره کش ددت بود . .نسل اول آفت کشها

• دوره دوم : از سال ۱۹۶۷ – ۱۹۹۳ . .نسل دوم آفت کشها

• دوره سوم از سال ۱۹۶۷ تا کنون . نسل چهارم آفت کشها

• دوره چهارم :نسل چهارم آفت کشها

فلسفه مبارزه شیمیایی

جایگاه مبارزه شیمیایی در مدیریت تلفیقی آفات عبارت است از بکار گیری انواع روشهای مبارزه بر علیه یک یا چند آفت به صورت منظم و سازمان یافته که بر اساس اصول و قواعد خاص صورت می گیرد و بر این اساس خسارت حاصله تا زیر سطح زیان اقتصادی پائین می آید.

مبارزه شیمیایی با آفت

مفهوم حفاظت از گیاهان در برابر آفات عبارت است از کاهش دادن جمعیت آفات در هر مرحله از رشد که تاثیر مستقیم در ایجاد خسارت در محصول دارند.

39c30e3587292d4a97b82b1c8f86966e e1505550697563

زمان سم پاشی

کشاورز باید بداند که برای کنترل آفت چه نوع آفت کش و چه میزانی مورد نظر است . در برخی مواقع لازم است یک سم پاشی ملایم صورت بگیرد و این خود باعث کاهش مقاومت می شود .برای پیش بینی میزان سم مورد نیاز و زمان سم پاشی مناسب باید پیش بینی از وضعیت آفت داشته باشیم پیش بینی وضعیت آفت و جمع آوری یک سری اطلاعات اختصاصی و بیولوژیک و تلفیق آنها با شرائط جوی می باشد .در حال حاضر میزان اطلاعات در زمینه محدود است .

 

 

 

 

  نظرات