بیماری های پیازوکنترل شیمیایی آنها

توجه↵تمام سموم نامبرده در وب سایت رسمی فارمرآنلاین موجود وقابل سفارش می باشند.

آفات مهم پیاز

الف-تریپس پیاز

تریپس پیازبانام علمی Trips tabaci lindemanازجمله آفات مهم بسیاری از محصولات کشاورزی شامل گیاهان زینتی،جالیزوسبزیجات،مخصوصا پیاز می باشد.این آفت با خراش دادن بافت و مکیدن شیره گیاه وبرگ هی جوان،خسارت قابل توجهی به محصول پیاز وازد می کند.حضورمستمراین آفت باعث بدشکلی،پیچش نوک برگ ها و تاخیردر رشد بوته های پیاز می شود.

پیاز

تریپس

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل بهتر از سمومی مثل ایمیداکلوپراید،اکسی دیمتون متیل،دیکلرووس،دلتامترین و فن پروپاترین به صورت متناوب و در طی فصل استفاده گردد.

ترکیب تری کلروفن 1کیلوگرم در هکتار+دلتامترین 5./.لیتردرهکتارویاتری کلروفن 1کیلوگرم در هکتار+ایمیداکلوپراید5./.لیتردرهکتارتاثیربسیارخوبی  در کنترل این آفت دارد.

دی کلرووس 

دی کلرووس حشره کشی از گروه آرگانوفسفات ها با اثرتماسی گوارشی،تدخینی ونفوذی می باشدکه دارای اثر ضربه ای شدیدودوره کوتاه مدت محافظتی دوتا5 روز است.بهترین نتیجه زمانی حاصل می شودکه دمای محیط 15تا25درجه سانت گراد وهدف مورد نظر نسبتا خشک باشد همچنین نحوه اثراین حشره کش از طریق بخار موثرتربوده و روی تخم حشره تاثیری ندارد.ازکاربردآفت کش های  دیگر به خصوص فرمولاسیون گوگرد داریک روزقبل و بعداز سمپاشی بااین حشره کش بایدخودداری کرد.

میزان مصرف:5./.تا1لیتردرهکتار

کلروس 1

دی کلرووس

تری کلرفن

تری کلرفن حشره کشی غیر سیستمیک بااثرتماسی وگوارشی از گروه ارگانوفسفات ها است.این حشره کش دارای اثرضربه ای و فوری می باشد.

میزان مصرف:1تا2کیلوگرم

تری کلروفن

دی کلرووس

دی کلرووس حشره کشی از گروه آرگونوفسفات ها با اثرتماسی،گوارشی،تدخینی ونفوذی می باشد که دارای اثرضربه ای شدید ودوره کوتاه مدت محافظتی 2تا5 روز است.

بهترین نتیجه زمانی حاصل می شودکه دمای محیط 15تا25 درجه سانتی گراد وهدف مورد نظرنسبتا خشک باشد.همچنین نحوه اثراین حشره کش از طریق بخارموثرتربوده وروی تخم حشره تاثیرثی ندارد.ازکاربرآفتکش های دیگر به خصوص فرمولاسیون گوگرددار یک روزقبل و بعداز سمپاشی با این حشره کش خودداری نمود.

میزان مصرف:5./.تا1لیتردرهکتار

کلروس 1 1

دی کلرووس

دلتامترین

دلتا مترین حشره کشی غیرسیستمیک از گروه پایروتروئیدهااست که بانحوه اثرتماسی وگوارشی طیف وسیعی از آفات  جونده و مکنده را درمدت کوتاهی پس ازسمپاشی در بسیاری ازمحصولات زراعی و درختان میوه کنترل می کند.

میزان مصرف:5./.لیتردرهکتار

دلتامترین

ایمیداکلوپراید

ایمیداکلوپرایدحشره کشی سیستمیک بااثرتماسی گوارشی وتاثیری طولانی مدت بوده  که متعلق به گروه نئونیکوتیدها می باشد.

این حشره کش روی آفاتی که در برابرحشره کش هایمتعلق به گروه های دیگرمقاوم شده اندموثراست.برای جذب وحرکت حشره کش،رطوبت خاک و شرایط رشدی مناسب گیاه ضروری است.

میزان مصرف:25./.تا5./.لیتردرهکتار

ب-مگس پیاز

مگس پیاز از مهم ترین وشایع ترین آفات پیاز است.که علاوه برپیازبه تره فرنگی،سیر،موسیرنیزخسارات قابل ملاحظه ای واردمی کند.نحوه تغذیه وخسارت مگس بدین ترتیب است که لارومگس درخاک به قسمت های زیرزمینی پیازنفوذکرده وایجادکانال هایی درساقه وقسمت های نرم گیاه می کندکه در نتیجه گیاه ضعیف و برگ ها پژمرده،چروکیده وخمیده می شود.

لاروهای جوان،بافت های پیازرا سوراخ کرده واز فلس های ظریف آن تغذیه می کنند.

مگس پیاز

مگس پیاز

حشره کشی غیرسیستمیک بااثرتماسی،گوارشی وتنفسیوازگروه ارگانوفسفات ها است.این حشره کش علاوه برخاصیت تماسی دارای خاصیت نفوذی (عبورازبرگ)نیزمی باشد ولی داخل بافت گیاهان حرکت نمی کند.

میزان مصرف:2لیتردرهکتار

دیازینون

بیماری های مهم پیاز:

الف:سفیدک داخلی پیاز:

قارچ عامل این بیماری (peronospora destructor)معمولا باعث ایجادلکه های فرورفته،بیضی شکل و به رنگ سبزکمرنگ روی برگ ها و ساقه های گلدارمی گردد.نوارهای زرد وسبزبه طورمتانوب روی برگ ها به رنگ زرد در می آیند.

داخلی پیاز 2

سفیدک داخلی پیاز

کنترل شیمیایی:

جههت کنترل این بیماری میتوان  از سمومی مانند مانکوزب،متالاکسیل و اکسی کلرورمساستفاده نمود.

کلروتیل بیماری سفیدک داخلی پیاز راکنترل می کند.

مانکوزب

مانکوزب قارچکشی تماسی بااثر حفاظتی و از گروه دی تیوکاربامات  ها می باشد.این قارچ کش در تقلیل جمعیت کنه ها نیز موثر است.از آلوده کردن آب های سطحی و نهرها با این مواد شیمیایی یا ظرف سم باید اجتناب کرد.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

متلاکسیل 

 متالاکسیل قارچکشی سیستمیک بااثرحفاظتی ومعالج از گروه اسیل آلانین ها می باشد.این قارچکش از طریق برگ،ساقه وریشه و ریشه جذب می شودوبرای کنترل بیماری هایی که به وسیله قارچ های هوازادوخاک زادایجاد می شود،مناسب است.

 

ب-ریشه سرخی پیاز:

عامل این بیماری قارچ pyrenocheaete terrestris می باشد.گیاه آلوده علائم کم رشدی ازخودنشان می دهد.تعداد برگ و قطرپیاز کاهش یافته وزودترتشکیل می شود.

برگ های اولیه ازبالازردرنگ شده که به سمت پائین ادامه می یابدونهایتابه رنگ بنفش درمی آیند.

پیازهای آلوده زودتربالغ شده به راحتی ازجای کنده می شود.گیاه آلوده می گردندوگیاه حالت کمبودازخودنشان می دهند.ریشه هابه رنگ بنفش درمی آیند.

سرخ پیاز

ریشه سرخ پیاز

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل این بیماری می اوان از قارچکش هایی مانند:کاپتان،اکسی کلرورمس،ایپرودیون+کاربندازیم ومتالاکسیل استفاده نمود.

کاپتان

کاپتان قارچکشی حفاظتی ومعالج از گروه فتالمیدها است.این قارچکش با اثرمحافظتی وردمانی به صورت محلول پاشی،ضدعفونی بذروخاک قبال مصرف است.کاپتان قابلیت اختلاط بااکثرحشره کش ها و قارچکش هارا دارداما از آنجایی که در phهای بالاتر از7ناپایدارمی باشد،نبایدبامحلول های قلیایی مخلوط شود،همچنین قابل اختلاط با روغن ها نبوده و نباید قبل یا بعداز کاربرد روغن ها به کاررود زیرا موجب گیاه سوزی میشود.

میزان مصرف:2کیلوگرم درهکتار

اکسی کلرورمس:

اکسی کلرور مس قارچکش و باکتری کش تماسی با اثرحفاظتی ازگروه ترکیبات مسی است.این سم علاوه برخاصیت قارچکشی دارای خاصیت باکتری کشی نیز می باشد.

1

اکسی کلرورمس

ایپرودیون+کاربندازیم

قارچکشی سیستمیک وتماسی ازگروه بنزیمیدال ها ودی کاربوکسیمات می باشد.دارای دامنه تاثیر وسیع بوده که برای پیشگیری ودرمان به کار میرود.این قارچکش از باروری اسپور ورشد میسیلیوم قارچ جلوگیری میک ند.

اختلاط این ود قارچ کش تاثیرآن ها را افزایش داده وخطر بروز مقاومت اکتسابی در برابراین ترکیب را کاهش می دهد.

میزان مصرف:1کیلوگرم

 

ج-کپک خاکستری پیاز:

عامل این بیماری قارچ Botrytis alliiاست که یکی از خطذناک ترین بیماری های پیاز می باشد.این بیماری در مزرعه،هنگام برداشت و حمل و نقل ودرانبار می تواند به پیاز  وسیر حمله کرده وخسارت وارد سازد.ارقام مختلف پیاز سفید در مقابل این بیماری حسایت زیادی داشته  وبه خصوص در انبار خسارت زیادی به آنها وارد می شود.پوسیدگی عمیق قهوه ای  با کپک خاکستری روی آن و نقاط سیاه از علائم این بیماری است.

پیاز

کپک خاکستری پیاز

 

پیاز2

کپک خاکستری پیاز

کنترل:

بهداشت زراعی،استفاده از بذرسالم وخشک کردن پیازقبل از انبار به جلوگیری از این بیماری کمک می کند همچنین می توان برای مبارزه با آن از قارچکش  هایی مانند مانکوزب استفاده کرد.

د-سیاهک پیاز:

عامل این بیماری قارچ Urocystis cepulae می باشد.رگ هایی در داخل  بافت برگ،غلاف برگ و غده  پیازه ا دیده می شود که با پاره شدن آن توده سیاه رنگ اسپورهای قارچ خارج می گردد.لکه ها ابتدا در برگ های گیاه  جوان ظاهر شده وسپس قسمت های دیگر گیاه را آلوده می کند.برگ های بیمار پیچیده می شوند.گیاهان آلوده به شدت کوتوله شده وبه شدت می میرند.

پیاز

سیاهک پیاز

کنترل شیمیایی:

استفاده از قارچکش هایی مانند:مانکوزب وضدعفونی بذربا سمومی از قبیل کاپتان.

علف های هرز مهم پیاز:

از علف های هرز مهم پیاز می تان به موارد زیر اشاره کرد:

گونه های تاج خروس ،سلمک،سوروف،گونه های ارزن وحشی،تلخه،پیچک واویارسلام.

خروس

تاج خروس

وحشی

ارزن وحشی

هرز تلخه

تلخه

کنترل شیمیایی:

به منظور کنترل علف های هرز پیاز می توان از علف کش هایی مانند:اکسی فلورفن،اگزادیازون و هالوکسی فوپ آرمتیل استفاده نمود.

اکسی فلورفن:

علف کشی تماسی و انتخابی از گروه فنیل اترها است که به صورت پیش رویشی یا پس رویشی کاربرد دارد.این علف کش عمدتا از طریق برگ و مقداری نیزتوسط ریشه جذب می شود.

میزان مصرف:

اکسی فلورفن در کشت مستقیم پیاز باید به میزان 2لیتردرهکتار در مرحله 2تا 5برگی پیاز ویا در دونوبت (هرنوبت 75./.لیتربه فاصله 18روز)استفاده شود.درکشت نشائی پیاز یک نوبت 1/5تا 2لیتردرهکتار پس از انتقال نشادر مرحله 2تا4برگی علف های هرز استفاده می شود.(جهت کنترل اویارسلام مصرف 2لیتردرهکتار توصیه می شود.)

فلورفن

اکسی فلورفن

اگزادیازون :علف کشی تماس وانتخابی ازگروه اگزادیازول بوده وبازدارنده عمل فتوسنتز است.اگزادیازون روی گیاهچه های خارج شده از خاک موثراست و توسط ریشه و برگ های گیاه قابل جذب بوده ودر حرکت آوندها در بخش های دیگرگیاه انتقال یابد.

 

جهت اختلاط سم با خاک، بهتر است از آب باران یا آب یاری استفاده شود.مخلوط نمودن مکانیکی موجب کاهش تاثیر سم میشود.

بقایای اگزادیازون می تواند از یک فصل تا فصل دیگردر خاک باقی بماند.لذا باید درانتخاب گیاه زراعی بعدی دقت کرد.

میزان مصرف:

اگزادیازون علف کشی دو منظوره است.چنانچه به صورت پیش رویشی مصرف شود،به میزان 3لیتردرهکتار توصیه می شود.چنانچه به صورت پس رویشی مصرف شود،به میزان 2لیتر درهکتارتوصیه میشود.

آریا

اگزادیازون

هالوکسی فوپ متیل

علف کشی سیستمی وانتخابی از گروه آریولوکسی فنوکسی پروپیونات است.جذب از طریق برگ و ریشه وبا قابلیت انتقال محدود در گیاه می باشد.این غلف کش درزمان رشد سریع گیاهان و شرایط بدون تنش بیشترین تاثیررا خواهد داشت.

میزان مصرف:

هالوکسی فوپ متیل به میزان 75./.تا1لیتر درهکتار در مرحله 2تا5برگی علف های هرزباریک برگ استفاده می شود.

1

هالوکسی

  نظرات