بیماری های خیار و کنترل شیمیایی آنها

توجه⇐بذرخیاروتمام سموم نامبرده موجودمی باشند.

آفات مهم خیار:

الف:مگس مینوز خیار:

مگس مینوز خیار با نام علمی Liriomyza trifoliiمی باشد.لارو این حشره درون برگ دالان هایی ایجاد می کند که باعث کاهش سطح فتوسنتزگیاه ودرنهایت کاهش محصول می شود. همچنین این آفت در انتقال ویرووس ها،باکتری ها و قارچ های بیمارگربه گیاه خیار نقش دارد.

مگس مینوز

مینور

کنترل شیمیایی:

آبامکتین:

کنه کش و حشره کشی با اثر تماسی  و گوارشی همراه با فعالیت سیستمیک  محدود ومتعلق به  گروه آور مکتین میباشد.این کنه کش ،حشره کش تاثرمطلوب و طیف اثروسیع داشته  و روی حالات متحرک حشرات و کنه های موثر است.

میزان مصرف آبامکتین 600سی سی در هکتار می باشد.

آبامکتین

استامی پراید:

حشره کشی سیستمیک با اثر تماسی و گوارشی  از گروه نئونیکوئیدها می باشد. حشرات مقاوم به گروه های  ارگونوفسفات،کاربامات  وپایروتروئیدهای مصنوعی را به خوبی کنترل می کند.

میزان مصرف استامی پراید:250گرم درهکتار

پراید 1

استامی پراید

ب-شته جالیز:

شته جالیز با نام علمی Aphis gossypii می باشد.خسارت آفت ابتدا از  زیر برگ ها شروع شده و به تدریج  سراسر گیاه را میگ یرد که باعث  پیچیده شدن برگ ها و ریزش گلها خواهد شد. شته ها با مکیدن شیره گیاهان  آنها را ضعیف کرده و ممکن است  باعث توقف رشد آنها شود.یا ممکن است موادی مانند  عسلک از خود ترشح کند که باعث  رشد قارچ های سیاه رنگ(فوماژین)روی برگ ها می شود.

جالیز Aphis gossypii

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل شته جالیز می توان ار پریمیکارب 500 گرم در هکتار،پی متروزین 500 گرم در هکتار،استامی پراید250 گرم در هکتارو ایمدوکلوپراید250سی سی درهکتاراستفاده نمود.

پیریمکارب 

پیریمیکارب حشره کشی سیستمیک و انتخابی با اثرتماسی و خاصیت تدخینی از گروه دیمیتل کاربامات  ها می باشد.دارای اثر سریع و خاصیت تدخینی  است که به وسیله ریشه جذب شده و به بافت های  چوبی منتقل می شود.

ایمیداکلوپرایدآریا:

حشره کشی سیستمیک  و انتخابی از گروهنئونیکوتینوئبید دارای دوام اثرطولانی  می باشد.برای جذب و حرکت حشره کش،رطوبت خاک و شرایط رشدی  مناسب گیاه ضروری است.جذب این سم  از طریق ریشه بهتر صورت می گیرد.

میزان مصرف ایمیداکلوپراید:250 سی سی در هکتار

 

 

 

 

ج-تریپس خیار:

تریپس خیار با نام علمیTrips tabaci می باشد. این آفت با تغذیه از شیره گیاهی روی برگ ها و گلبرگ ها به گیاه صدمه می زند.تریپس خیاربیشتر تمایل به تغذیه روی بافت های جوان دارد.چنانچه شدت خسارت بالا باشد،برگ های گیاه خشک شده و از بین می روند.تریپس می تواند به سرعت منتقل شده و گیاهان سالم اطراف را آلوده کند.،همچنین این حشره در مواد ناقل انواعی از ویروس ها می باشد.

تریپس

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل تریپس خیار می توان  از استامی پراید 250 گرم در هکتار،ایمیداکلوپراید250 سی سی در هکتار و دی کلروروس 1/5الی 2 لیتر در هکتار استفاده نمود.

دی کلرووس:

دی کلروس حشره کشی از گروه ارگونوفسفات ها می باشد که دارای اثر ظربه ای شدید ودوره کوتاه  مدت محافظتی 5-2روز است.بهترین نتیجه از مصرف این حشره کش زمانی حاصل می شود که دمای محیط 25-15درجه سانتی گراد و هدف مورد نظر نسبتا خشک باشد.همچنین نحوه اثر این حشره کش از طریق بخارموثر بوده و روی تخم حشره تاثیری ندارد.ازکاربردآفتکش های دیگر بخصوص فرمولاسیون های گوگرددار یک روز قبل وبعدازسم پاشی با این حشره کش باید خودداری کرد.

میزان مصرف:2-1/5لیتردرهکتار

کلروس

دی کلرووس

د-سفیدبالک:

سفید بالک با نام علمی TRIALEURODES VAPOARIRORUM به تعداد زیادی میزبان حمله کرده و خسارت های زیادی را به محصول واردمی کند.پوره ها وحشرات کامل سفید بالک از شیره گیاهی تغذیه کرده که علاوه بر ضعف عمومی  گیاه سبب می شود سطح گیاه با ترشحات چسبانکی پوشیده شود که محلی برای رشدقارچ های فوماژین می باشد.

سفید یا سفید بالک و روش مبارزه با آن 3150

سفید بالک

سفید 35205

مگس سفید

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل سفید بالک گلخانه ای می توان از آبامکتین 600 سی سی در هکتار،استامی پراید250گرم در هکتار،ایمیداکلوپراید250 سی سی در هکتارو کلوفنتزین 500 سی سی در هکتار استفاده نمود.

ترکیب پارومی اس 2درهکتار+آبامکتین5/. در هکتار+کلوفنتزین5/. در هکتار تاثیر خوبی در کنترل سفیدبالک داشته است.

کلوفنتزین آریا:

کنه کشی غیر سیستمیک با اثر تماسی می باشد.این سم روی تخم ها و مرحله اولیه حشرات موثر است،از این رو سمپاشی کل گیاه به خصوص سطح پشتی برگ ها ضروری است.

میزان مصرف:500 سی سی در هکتار

پارومی اس:

گوگرد 80درصد سوسپانسیون می باشدکه به دلیل درصد بالای گوگرد خاصیت حشره کشی و قارجکشی دارد.این ترکیب همچنین به خاطر بوی زیاد خاصیت دور کنندگی برای حشرات دارد.

میزان مصرف:3لیتر درهکتار

ه-کنه تار عنکبوتی:

کنه تر عنکبوتی با نام علمی  Tetranychus urticae می باشد.این آفت یکی از شایع ترین وخطرناک ترین آفات  عمومی است.کنه ها معمولا در زیر بذرها به سر برده و به کمک استایلت خود ازشیره گیاهان  تغذیه می نمایند.درگیاهان آالوده به کنه ابتدا نقطه های ریز و بی رنگی در سطح برگ ها ظاهر شده و پس از آن برگ ها به تدریج به زردی گراییده و خشک می شوند.

تاعنکبوتی

کنه تار عنکبوتی

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل کنه تار عنکبوتی می توان از پروپارژیت 2-1لیتر درهکتار،هگزی تیازوکس 500 سی سی دررهکتار،کلوفنتزین 500 سی سی درهکتار استفاده نمود.

پروپارژیت:

 پروپارژیت کنه کشی غیر سیستمیک بااثرتماسی از گروه سولیفیت ها و دارای دوام طولانی می باشد. این کنه کش از طریق تنفسی نیز روی حشره تاثیرگذار بوده وبرحالات متحرک کنه ها موثراست.پروپارژیت باترکیبات قلیایی سازگاری ندارد.

میزان مصرف:1/2لیتردرهکتار

ملی

بیماری های مهم خیار:

الف:بوته میری یا مرگ گیاهچه:

مرگ گیاچه خیارتوسط گونه های قارچ pythiumیاphytophthoraودرمراحل اولیه رشدگیاه ایجاد می شود.قارچ عامل بیماری به اندام های زیرزمینی حمله کرده و منجر به وسیدگی ریشه و طوقه،تخریب آوندهای چوبی و درنتیجه  ضعیف شدن و زردی بوته ها می گردد.میری

 

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل مرگ گیاهچه خیار می توان از متاکلاکسیل گرانول 25کیلوگرم در هکتار ویا متالاکسیل+مانکوزب 2 کیلوگرم درهکتاراستفاده نمود.

متالاکسیل آریا:

قارچکش سیستمیک با اثر حفاظتی و معالج گر از گروه آسین آلانین می باشد.کاربرد این قارچکش در خاک های غنی از مواد آلی،ممکن است نتایج دلخواه رادرپی نداشته باشد.این ترکیب می تواند به منظور ضدعفونی بذر،خیساندن خاک،فروبقردن ریشه در محلول قارچکش و سمپاشی اندام های هوایی نیز استفاده نمود.لازم به ذکر است در زمان استفاده از این سم  باید گرانول ها از قوطه فاصله داشته و در تمای مستقیم با طوقه قرار نگیرد.

متالاکسیل

میزان مصرف:25-20کیلوگرم درهکتار

 

بیشتر بخوانید: بیماری های پسته وکنترل شیمیایی آنها

1 بیشتر بخوانید: بیماری های کلزاوکنترل شیمیایی آنها

 

 

 

مانکوزب:

مانکوزب قارچکشی حفاظی از گروه دی تیوکاربامات ها می باشد.مانکوزب در تقلیل جمعیت کنه نیز موثر است.فاصله بین آخرین سمپاشی تابرداشت محصول نبایدکمتراز14روز باشد.

میزان مصرف:2کیلوگرم درهکتار

ب-پژمردگی فوزاریومی خیار:

بیماری پژمردگی فوزاریومی یار توسط قارچ fusarium oxypspotom ایجاد می شود.این قارچ به تمامی سنین رشدی خیار حمله می کند.در اثر این بیماری رنگ بافت های  داخلی ریشه و طوقه تغییر یافته و همچنین  زخم های قهوه ای رنگی در اطراف طوقه ها مشاهده می شود.در ابتدای بیماری ، گیاه در ساعات خنک روز شاداب و در ساعت گرم پژمرده می شود وبا شدت یافتن آلودگی ،زرد شدن عمومی بوته،عثب ماندگی از رشد،پژمردگی و درنهایت نابودی گیاه می شود.

خیار

پژمردگی خیار

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل بیماری پژمردگی فوزاریومی خیار میتوان از ایپیرودیون+کاربندازیم2کیلوگرم در هکتار؛تیوفانات متیل 1کیلوگرم در هکتاروکاربندازیم 2کیلوگرم درهکتاراستفاده نمود.

ایپردیون+کاربندازیم:

قارچکشی تماسی و سیستمیک است.ایپرودیون از گرو دی کاربوکسیمات و کاربندازیم از گروه بنزیمیدوال ها می باشد.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

کاربندازیم

کاربندازیم آریا:

قارچکشی سیستمیک با اثرحفاظتی و معالج از گروه بنذیمیدازول ها می باشدو به صورت ضدعفونی بذر قبل از کشت به کار می رود.درصورت محلول پاشی این قارچکش از طریقه ریشه  ونسوخ سبز جذب ومنقل می شود.کاربندازیم با ترکیب قلیایی سازگاری ندارد.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

کاربندازیم

تیوفونات متیل :

تیوفونات متیل قارچکشی سیستمیک با اثر حفاظتی و معالج کر از گزوه بنزیمیدازول هااست.این قارچکش از طریق ریشه وبرگ جذب و درگیاه منتقل میشود.

میزان مصرف:2کیلوگرم در هکتار

متیل

تیوفانات

ج-سفیدک داخلی خیار:

بیماری سفیدک داخلی خیارتوسط قارچPeseudoperonospora cubensisایجاد و منجر به ایجاد لکه هایی زرد رنگ،پراکنده،زاویه دارو آب سوخته روی برگ می گردد.ایت لکه ها در ادامه خشک و قهوه ای رنگ می شوند.در پشت برگ و زیر این  لکه ها پوشش کرک مانندی تشکیل می شود.معمولا میوه بوته های آلوده کوچک تر هستند.

سفیدک داخلی خیار

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل بیماری سفیدک داخلی خیار می توان  از قارچکش های اکسی کلرورمس 3کیلو گرم در هکتار،محلول بردو3لیتر در هکتار،متالاکسیل +مانکوزب2کیلوگرم وفاموکسادون+سیموکسانیل 200گرم در هکتار استفاده کرد.

اکسی کلرورمس:

 اکسی کلرورمس قارچکش و باکتری کش تماسی با اثرحفاظتی از گروه ترکیبات مسی می باشد.این سم علاوه بر خاصیت قارچکشی دارای خاصیت باکتری کشی نیز می باشد.

میزان مصرف:3کیلوگرم درهکتار

اکسی کلرور مس

بردوفیکس:

قارچکش و باکتری کش با اثر حفاظتی از گروه ترکیبات معدنی مسی است.بردونباید با سموم فسفره و کاربامات ها و نیز سمومی که درمحیط قلیایی تجزیه می شوند مخلوط شوند.

بروفیکس

د-لکه زاویه ای خیار:

بیماری لکه زاویه ای خیارتوسط باکتریPseudomonas syringae pv.lachrymansایجاد می شود.این باکتری میتواند روی برگ دم برگ،ساقه ومیوه خسارت ایجاد کندعلائم بیماری در ابتدا  به صورت لکه هایی کوچک به همراه حاله ای در اطراف آن می باشد.باگسترش بیماری  این لکه ها بزرگ و پس از رسیدن به گلبرگ ها زاویه دار میشوند .

خیار

کنترل شیمیایی:

جهت کنترل بیماری لکه زاویه ای خیار می توان  قارچکش های اکسی کلرورمس2 کیلوگرم در هکتار استفاده نمود.

علف های هرز مهم خیار:

چهارهفته اول رشد گیاهان زراعی،بهرانی ترین دوره از نظزتاثیر روی عملکرد گیاه می باشد.درخیاراین موضوع اهمیت ویژه ای دارد که برنلامه کنترل علف های هرز به 100درصد برسد.تعداد اندکی از علف های هرز پراکنده که جان سالم به در برند،ممکن است آنقدر سریع رشد کرده و بزرگ شوند که نتایجی جدی، تقریبا همانند یک آلودگی شاید ناشی از علف های هرزبه بارآورند.خیار گیاه گرمسیری است به همین دلیل علف های هرز اصلی و مسئله ساز در این نوع  کشت ها کشیده برگ ها و پهن برگ های یک ساله  تابستانه از جمله تاج خروس،سلمه تره،چسبک،پیچک صحرایی،ازمک  وپنیرک می باشند.

چسبک

پیچک صحرایی

پنیرک

خروسی

تاج خروسی

تری فلورالین 

 تری فلورالین علف کشی انتخابی و پیش رویشی  از گروه دی نیتروآنیلین می باشد.این علف کش روی علف های هرزی که درحال جوانه زدن هستند،موثربوده ولازم است به دلیل  داشتن تجزیه نوری بالا در کمتر از 30 دقیقه پس از سمپاشی تا عمق 5 سانتی متری باخاک مخلوط شود.کاربرد پیش کاشت تری فلورالین  در خیار موجب بروز خسارت  به محصول خواهد شد ولازم است  پس از انتقال گیاهچه ها (نشائ ها)به زمین اصلی ازاین علف کش استفاده نمود.

میزان مصرف:2تا3لیتردرهکتار

متری بوزین

متری بوزین علف کشی سیستمی وانتخابی از گروه تریازینون است.جذب از طریق ریشه ودرمواردی توسط برگ ها انجام می پذیردعلاوه براین قابل انتقال در آوندهای چوبی می باشد.بهترین زمان سمپاشی مرحله دوتا 4برگی علف های هرز است.این علف کش تنها در مراحل کوتیلدونی روی گراس ها موثرمی باشد.درشرایط هوای خشک و در صورت بالا بودن ماده آلی خاک تاثیراین علف کش کاهش می یابد.

میزان مصرف:یک لیتردرهکتار

هالوکسی فوپ آرمتیل

هلوکسی فوپ آرمتیل استرعلف کشی از گروه آریولوکسی فنوکسی پر.پی.نات است.جذب این علف کش از طریق برگ وریشه با قابلیت انتقال  محدود در گیاه می باشد.این علف کش در زمان رشد سریع گیاه و شرایط بدون تنش بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

میزان مصرف:یک لیتر درهکتار

کلتودیم

کلتودیم علف کش سیستمیک از گروه سیکلوهگزان دیون است.این علف کش جهت کنترل علف های هرز باریک برگ ودر مرحله 2تا4 برگی ودر زمانی که ارتفاع  علف های هرز3تا15سانتی متر است به کار میرود.این لف کش نباید در شرایطی که مزرعه تحت تنش آبی است مورداستفاده قرارگیرد.اختلاط کلتودیم با بنتازون توصیه دنمی گردد.

میزان مصرف:1/2لیتردرهکتار

این پست چقدربرای شمامفید بود؟

امتیازدهید

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

هنوزامتیازی داده نشده است

  نظرات